Tuesday, August 13, 2013

Raya ke-5, Isnin

Selamat Hari Raya!
aktiviti raya pada hari pertama biasanya akan ke Kuala Kangsar.
menziarah dulu tok(perempuan) aku kat Parit Buntar kemudian baru ke Kuale.

Raya kedua ada kat rumah, cuma agak tak free nak beraya rumah orang lain sebab ada saudara mara kat rumah. Malam tu pergi Penang dgn saudara-mara jalan2 kat Padang Kota. takde la jauh sangat PB ke Pulau, cuma 40minit.

Raya ketiga baru la aku ada masa nak pergi rumah member. aktiviti ziarah mula pukul 2.00pm. haha
dalam empat buah rumah shj pergi beraya... Waktu malam, tarak ada apa aktiviti. macam biasa dok bilik.

Raya keempat.
Ziarah Paksu sekeluarga kat Kulim... Kulim pun takde la jauh. dalam 30minit shj. itu pun pergi time petang pukul 3.30pm. takde ape pun buat masa raya keempat... Bila fikirkan, orang kita ni ada banyak hari beraya... sampai seminggu! Haha. bagi aku Raya cuma sehari je. Yang ada extra sampai seminggu tu pandai2 la penuhkan dgn aktiviti ziarah-menziarahi.

Raya Kelima.
Kebosanan jugak lah.. takde buat ape pun... aku dok bilik seharian. Kalau ada kat rumah, TV kadang2 je aku tengok. Aku selalu duduk dalam bilik melayan laptop. Kalau online tu macam2 aku google, nak menambah ilmu pengetahuan lah agaknye... Facebook tu macam biasa, aku On je memanjang walaupun kadang aku takde pun depan laptop ataupun keluar rumah.
Sebab bosan takde buat ape... aku mulalah merayap dengan motosikal aku bila waktu petang2... Harini aku pergi merayap lebih jauh sampai masuk Highway. Meronda sampai ke Butterworth harini. sampai kat MegaMall, aku ronda2 keliling bangunan tu kejap... pastu patah balik ke PB. perjalan makan masa dalam 1 jam jugak la...
Aku saje nak test motosikal untuk perjalanan jauh... Abah aku selalu kata motosikal aku teruk takleh travel jauh2... So, aku test la dulu ketahanan motosikal ni. Takde la teruk sangat moto ni... ok je sebenarnya. lepas dah travel dalam 72km, baru aku observe motosikal, kot lah ada bunyi apa atau tayar gelong.

Takde apa yang menarik nak update... cuma Raya kali ni lebih OK sikit la dari tahun lepas. Mungkin sebab ada Abang aku beraya sekali dan Sepupu satu geng ada sekali. Abang aku tahun lepas dia beraya kat Melaka rumah sebelah isteri dia... Kakak aku tahun ni, hmmm... aku tak sure. Dimanakah beliau? 

Rumah makcik aku di Sayong. satu-satunya rumah yang aku dapat
rasa suasana beraya di Kampung. Aku takde datuk nenek tinggal di kampung mcm ni,
ini je la suasana kampung aku ade kalau berhari-raya.
Tok kat PB pun tinggal kat kawasan taman perumahan
dan dialah sahaja yang aku ada sekarang.


Bendang dekat rumah Pakcik aku. Memang CUN buat tempat bergambo ramai2.
Terbaik punya hijau dan ade bukit2 belakang tu.

No comments:

Post a Comment