Sunday, August 18, 2013

Dua tayar. Fizik

Sejak ada motosikal aku dah mula tertarik dengan kenderaan motosikal. Kalau ada masa lapang aku akan cuba search google untuk cari maklumat tentang motosikal. Sebenarnya Fizik tentang kenderaan dua tayar ni lebih menarik berbanding kereta... Kalau bab kenderaan, pengajian yang berkaitan di ipta/ipts adalah program Mekanikal Automotif, mungkin program mcm ni akan lengkapkan ilmu aku dengan teori2 fizik automotif. tapi... erm.. cukuplah sekadar hobi sebab minat aku lebih kepada biologi.

Motosikal membelok biasanya dengan mengiringkan motosikal dengan bentuk tayarnya yg bulat. berbanding kereta, tayar rata tanpa lekuk bulat seperti motosikal. Satu istilah baru yang aku belajar adalah 'Camber thrust'. Aku masa Asasi Sains ada belajar tentang fizik, antaranya seperti Angular momentum, Torque, Momentum, Force dll. ada jugak kaitan, Cuma Camber thrust takde belajar(tak ingat ade belajar ke tak)... Aku jenis suka kaji apa2 sahaja yang aku minat. Mungkin sesetengah orang menggunakan motosikal tak pernah ambil kisah pun hal ni. sekadar ikut pada pomen kata... Aku susah nak percaya 100% kat pomen.... Dengan itu, aku dapatkan pengetahuan dgn google.. sebelum aku pergi bengkel motosikal, aku akan google dulu. Lebih bagus jika kita ada pengetahuan daripada menurut shj apa orang kata.


Jika korang belajar Sains seperti fizik... Setiap pergerakan harian, dalam fikiran mesti akan muncul hukum2 fizik. Teori2 fizik yang dah belajar, dalam aktiviti harian mesti korang tahu kesan yang berlaku dari hukum fizik... Setiap pergerakan sepatutnya korang boleh buat prediction pros and cons, contoh seperti berapa kelajuan maksimum untuk kereta membelok tanpa terbabas sebab korang boleh rasa sendiri force yang terhasil ketika membelok dengan ambil kira kondisi kenderaan sekali. walaupun prediction, tak tepat dengan pengiraan, asas fizik macam ni sekadar cukup untuk pengetahuan.



Dulu aku tak tahu bab motosikal dan selalu kata memandu motosikal ni bahaya(sebab tu ambil lesen kereta dulu sebelum lesen motor).., sekarang aku baru tahu sikit2 pasal motor(sejak dapat lesen L) haha. Motosikal ketika membelok, ada menghasilkan drift. Wow... dulu aku dok ingat motosikal time nak belok, tayar kena sentiasa lekat di atas jalan supaya tak tergelincir. sebenarnya membelok pada kelajuan tinggi ada menggelincir pada tayar belakang yg memberi kuasa membelok. sejak tu aku semakin nak tahu tentang motosikal. serius menarik.! kalau ikut logik, takdenye tayar 100% friction lekat atas jalan.


Boleh cuba usha cara Casey Stoner membelok.
cuba perhatikan tayarnya di atas trek.
setiap pelumba mungkin ada skill masing2

Lesen aku baru L je(dah 7bulan)... Cuma lesen kereta shj dah lesen penuh. aku pulak dah makin minat dengan kelajuan. ehemm ingat "kelajuan membunuh', safety first... disebabkan aku dah makin suka dengan kelajuan, jadi aku pilih motosikal.... Sebab utamanya adalah dari segi kos membeli. Dengan harga Rm40,000 mungkin dapat beli Proton Saga. kalau nak bawa laju... hmm rase macam tak best pulak. kalau nak lagi best kena beli kereta kuasa tinggi lagi... Mungkin harga nak dekat Rm150,000. perhh... (Cukai kereta malaysia tinggi)

Motosikal dengan harga Rm40,000 mungkin dapat motosikal kuasa tinggi dah... dalam 500cc hingga 700cc. top speed kat highway pun boleh cecah 220km/h dengan mudah dan feeling membelok dgn motosikal lain sikit... Tapi perlu diingatkan, Keselamatan perlu diutamakan. Nak bawa laju2 tu kenalah cekap memandu. Pakai full protection dari kepala sampai ke kaki. sebab kalau jatuh takde la sampai luka2 kulit dan hilang tempurung lutut... aku pernah tengok dalam video, seorang rider ni jatuh dari motosikal pada kelajuan tinggi dan dia selamat walaupun dia terseret sampai 100meter. Baju yang dipakai penting utk elak kulit tersagat di atas jalan... Cuba fikir dgn kelajuan 20km/h shj, jika kulit kita kena atas jalan. Apa jadi? Sakit jugak oh! tak kira apa motosikal, cubalah utamakan keselamatan.

Ade je kereta kat rumah kalau nak pandu... Tapi sejak motor aku ade kat rumah, aku jarang naik kereta. aku lebih suka naik motosikal. Aku dah lebih selesa dgn motor, lebih cepat sampai kalau lalu bandar...
Kalau naik kereta agak lambat sikit nak redah kesesakan jalan raya... bab kereta, aku selalu kena ubah seat pemandu ke belakang. Kaki aku panjang, so kena la jauh sikit posisi kerusi dgn pedal minyak, kalau tidak lutut tersangkut kat stering... dan bila aku adjust seat, ruang tempat duduk di belakang aku jadi sempit. lol

Sasaran aku nak motosikal Naza Blade 250. Sebab motosikal ni murah berbanding motosikal 250cc yang lain... 250cc cukup lah untuk permulaan penunggang baru. jangan bandingkan kapasiti motosikal dan kereta... motosikal dengan kapasiti 250cc pun dah cukup laju untuk tanding dengan kereta 1000cc. motosikal lebih ringan ye.. dengar dari member aku, Abang dia ada motosikal ni... Top speed dalam 180km/h shj... kira ok lah untuk riding long distance dlm 200km.
Kalau nak lagi selesa dan lebih kuasa, belilah 650cc. Harga untuk Naza Blade650 pun ok jugak.

sumber : Kaparmotors.com

Harga dipaparkan Rm14,288

Kalau nak banding motosikal aku sekarang ni... erkk... sekadar keperluan nak gerak je. 130cc Jenama Modenas. beli pun 2nd hand. Motor tahun 2006. Sudah berusia 7 tahun motosikal niii... Kalau nak bawa laju tu takde la sangat. Top speed 120km/h... takde duit derr nak beli motosikal mahal2. Dengan harga Rm1700 cash je aku mampu beli hasil duit simpanan kumpul tanpa usik perbelanjaan ptptn...

Benda bila kita beli dgn duit sendiri, memang rasa sayang gila... Sebab kita tahu, bukan senang nak cari duit, tambahan student belum kerja macam aku ni. Nak beli barang mewah2 tu... Tunggulah dah kerja nanti.

No comments:

Post a Comment