Thursday, August 22, 2013

Bila ada motosikal "Show Off"

Penunggang motosikal di jalan raya ada satu jenis "pesyen" sikit terutama orang2 muda ni.

Contoh macam tadi. Dalam satu jalan yang lurus, Kawasan kampung(Dari PB ke Tanjung Piandang). Aku kadang2 waktu petang akan naik motor bagi panas enjin, saje je jalan2 kawasan kampung. Dalam perjalanan aku potong motosikal Yamaha 125zr yg ada penumpang belakang sebab dia slow. Kalau ikutkan dia takde la slow mane, cuma aku je yang laju(100km/h) sebab memang aku nak laju pun time tu. Aku potong biase je... takde la nak potong laju2, karang dia ingat aku nak ajak race pulak...takde faedah aku nak layan.
Di kawasan kampung diorang memang biasa tak pakai helmet. tapi aku ni dah terbiasa pakai helmet atas faktor keselamatan.

Lepas beberapa saat dia pulak potong balik. mak aihhh punya laju dia potong, siap usha aku kat belakang lagi... Aku biar je. Aku tahu la dia nak Show off motosikal 125zr dia tu. Mungkin dia ada tengok motosikal aku tulis 130. TAPI. Motosikal 4 lejang dan 2 lejang ada perbezaan ketara dari segi kuasa enjin... Aku tak heran dia nak potong camtu, biarlah. Memang diakui motosikal dia ada power.... Kalau aku nak ikut laju dengan dia memang aku kurang cerdik lah. Walaupun beza 5cc kapasiti enjin tetapi Kuasa kuda dan Torque 125zr lebih tinggi. Kuasa kuda Yamaha 125zr adalah 13kw@8000rpm manakala motosikal aku Modenas X-cite130 adalah 7.4kw@7,500rpm. Beza 5.6kw.!

Rate combustion untuk motosikal 2 lejang lebih tinggi dari 4 lejang tetapi 2 lejang tidak efficient dari segi penggunaan minyak petrol.

Kalau sape2 biasa gunakan motosikal di kawasan bandar... Ada sesetengah golongan penunggang motosikal, Semasa berhenti di lampu isyarat, Bila lampu hijau... berdesup laju memecut.. kadang2 tu nak Show off motosikal dia lah paling power dalam banyak2 tu. Ini perkara biasa hari2 terjadi... Sama ada orang tu nak Show off atau memang dia suka bawa laju. Perkara macam ni biasanya golongan muda2 selalu buat... Perempuan pun ada gak, tapi biasanya diorang jenis bawak scooter(malas tukar gear agaknye).

Motosikal aku memang standard. Aku tak penah modified ape2 untuk kasi motor laju, Cuma aku akan cuba kekalkan performace motosikal standard asal utk yg terbaik... Buat ape nak laju kalau setakat naik Kapcai... Kalau nak laju lebih baik korang beli motosikal 250cc keatas, tak payah pening2 nak modified bagi laju. Yang penting, Pakai topi keledar dan tunggang secara berhemah, tak kira powerlah macam mana pun motosikal anda... Hargailah nyawa.

Sedutan filem Remp-IT. Motosikal Yamaha 125zr.
Kadang2 motor ni agak memekakkan telinga.




No comments:

Post a Comment