Thursday, August 22, 2013

Kereta Sewa. Proton Savvy.

IPOH. Nama tempat ni dah lupa. Waterfront.
Kawasan Sungai.

Beberapa hari lepas aku dengan member sewa kereta untuk pergi melawat kawan di Ipoh.
Dapat tahu kereta sewa di sekitar area Parit Buntar agak mahal sikit untuk sewa sehari. Rm120 sehari.
Jadi kami pergi ke Kulim, berdekatan Politeknik sana... kawan aku ni dah biasa sewa kat sana sebab dia bekas pelajar Poli disitu. Jadi kami ambil keputusan ambil kereta sewa di kulim...

Sampai dekat sana... Sewa kereta untuk sehari Rm90. kira boleh la... Semua kereta Manual kecuali Kenari. Tapi kenari sewa Rm100.. macam biasa lah kebanyakan kereta sewa adalah Viva. Kitorang kena sewa dua Kereta sebab 8 orang akan pergi Ipoh... Aku dah biasa bawak kereta sewa Viva masa kat Dungun dulu... tetiba aku nampak kereta Savvy! terus aku amik kereta sewa tu dan member aku sorang lagi ambil kereta Viva.... Sewa 1 kereta Rm90 sehari.. Aku sebenarnya agak berminat proton savvy ni... kalau kategori kereta kecil, aku lebih suka Savvy berbanding viva Tapi malangnya Savvy dah stop pengeluaran kat Malaysia... Aku saje nak test kereta Savvy, teringin punya pasal...




Kereta aku sewa tu warna hijau... kalau antara design Savvy dan Viva... Savvy nampak lebih kukuh dan stabil dari segi reka bentuk... mungkin sebab bumbung dia nampak lebih rendah dan lebar sedikit dari Viva. Ada orang kata Savvy huduh sikit... Tapi bagi aku, kereta Savvy kalau dah makeup lawa jugak.
Aku dah lama tak bawak kereta manual, selalu bawak kereta Auto je... Yang paling spoil pedal Clutch Savvy ni punya lah tinggi! banyak kali kereta termati enjin. Bikin malu weyhh! Ambil masa jugak nak biasakan dengan clutch dia.... clutch tinggi sangat... sebelum ni aku bawak kereta Wira manual abang aku, clutch dia rendah je... Tapi Savvy ni clutch tinggi, xtau la kenapa. Kalau dlm jalan sesak memang lenguh jugak la nak tekan pedal clutch...

Aku dah biasa bawak kereta Viva, Unser, Honda city, Wira, Naza Citra, Alza, Saga(baru)... Dan tiba masa test Savvy pulak...  Enjinnya 1.2 Litre. jadi ada kelebihan dari kereta sewa Viva... Dari segi ruang dalam, lebih kurang Viva je.. dan bagi aku selesa. Design dalaman Savvy lebih cantik sikit dari Viva... HorsePower kereta ni 55kW@5,500rpm. kira ok la untuk 1.2 litre punya kerata. takde la kuat sangat.. Myvi 1.3 pun 67kW@6,000rpm. ... aku suka jugak Myvi. Kategori kereta banyak generasi muda guna

Laluan highway utara-selatan Plus... ada satu laluan ni, aku agak suka... A-B
A-B adalah laluan curam berliku, berbukit dan gaung... Kat sini ada Terowong Ipoh.

Aku dah biasa bawak kereta Unser... kereta Toyota Unser ni memang berat walaupun enjin 1.8litre... Cara pemanduan aku, sebelum naik laluan bukit, aku akan pecut sehingga 120km/h tanpa drop kelajuan. Tapi kalau drop pun punca sebab ada kereta tak reti2 nak ke laluan kiri bila dah slow, pemandu jenis macam ni aku bengang sikit...

Aku berusaha kekal 120km/h ada sebab... Tapi kalau ada kereta lain kacau memang bengang jugak la..
Kereta Auto bila naik bukit, dia akan automatik tukar gear rendah.. jadi aku nak elak tukar gear rendah awal... sebabnya nak jimat penggunaan minyak. Jadi aku akan biar kereta ada momentum untuk naik. Tapi bila dah drop below 80km/h, macam biasalah, kereta Unser ni akan tukar gear rendah untuk naik bukit.

Berkenaan kereta Savvy yang aku pandu... Kereta ni ok naik bukit. mungkin sebab kereta kecil dan ringan.. aku senang dapat maintan speed 90-100km/h masa naik bukit. Pecutan savvy pun bagus... Cuma sebab kapasiti enjin 1.2litre jadi pada 120km/h rpm dah naik tinggi sikit.. tak sama dengan kereta 1.8litre.
Dalam kereta aku ada 4 orang termasuk aku... Tension jugak bawak diorang lalu kawasan mcm ni.. menjerit-jerit risau lalu kawasan ni sebab aku bawa laju masa selekoh.. sebenarnya tak laju mana pun, aku rase biasa je. naik bukit 90-100km/h. Turun bukit 80-100km/h... Aku rase aku bawak macam biasa je... diorang ni tak pernah lalu kawasan mcm ni ke apa? setiap kali aku lalu kawasan ni bawa macam biasa, parent aku dok sebelah pun tak bising.

Yang aku suka dengan savvy ni adalah handling... kawalan kereta ni memang bagus utk kategori kereta kecil. cornering tak terasa sangat dan sedap(Handling by Lotus). Aku tak pasti la kereta kategori kecil yg lain macam mana.. setakat ni aku berpuas hati la handling kereta ni. Masa turun bukit selekoh tajam memang sedap membelok... Laluan menuju ke utara menuruni bukit, ada tempat ni memang selekoh tajam dan curam... Tapi sebab aku dah biasa, takde risau pape, lagi syiok ade la... Masa ni la boleh pusing stering. kalau memanjang jalan straight bosan jugak.

Member aku sorang lagi yang bawa kereta Viva, time tu dia dah kecut perut bawak kereta, mungkin sebab 1st time lalu kawasan macam tu. lagipun dia orang kelantan, mgkin tak biasa kat area situ.



Ada orang kata... Chassis pada Proton Saga baru asalnya sama dengan chassis kereta Savvy. orang kata lah... mungkin betul lah kot.

Proton savvy aku cuba paling laju 145km/h. itupun aku laju sebab bengang ada kereta Innova cucuk belakang. haha
Aku search internet.. Top Speed Savvy adalah 170km/h.. Kira ok jugak untuk kategori kereta kecik mcm ni Tapi walaupun top speed 170km/h tak semestinya kereta ni stabil pada top speed tu, kalau sape hati kering boleh la cuba... Aku malas nak bawa laju sangat... Buat ape laju2, aku bawa penumpang. nanti bising pulak diorang. Tambahan pulak, bunga kat tayar kat Savvy tu dan tak berapa ada. bahaya! Alhamdulillah takde hujan sepanjang perjalanan.
Perjalanan mula selepas asar dari PB ke Ipoh. Kitorang balik ke PB waktu malam lebih kurang pukul 12am. Melawat dua Rumah. Gerbang malam dan Waterfront.

~Al-Kisah~

No comments:

Post a Comment