Monday, September 2, 2013

Kenaikan harga petrol.

2 september 2013

"PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak 20 sen bermula tengah malam ini.

Ini merupakan salah satu langkah rasionalisasi subsidi oleh kerajaan, kata beliau dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Pada masa ini kerajaan menanggung subsidi sebanyak 83 sen seliter bagi RON95 dan RM1 seliter bagi diesel, kata Najib yang juga Menteri Kewangan.

Jumlah bahan api yang diperuntukkan oleh kerajaan bagi tahun ini ialah RM24.8 bilion.

Pengurangan subsidi sebanyak 20 sen ini bermakna kerajaan masih memberi subsidi sebanyak 63 sen seliter bagi RON95 dan 80 sen seliter untuk diesel"

Sumber: AstroAwani

Kenaikkaan harga petrol boleh menjejaskan banyak perkara. Kos semua sektor yang melibatkan bahan api petrol dan diesel akan naik... Tiket Bas dan Harga barang kemungkinan akan naik. Jika kenaikan harga bahan api ini selaras dengan pasaran minyak mentah dunia, Aku harap jika berlaku pengurangkan harga bahan api ini pada masa akan datang... Harga barangan dan kos semua sektor berkaitan dapat dikurangkan kembali ke asal...Bukannya dikekalkan! itu sahaja. Mereka patut ambil kira perkara ini sebelum keputusan menaikkan harga minyak... Aku harap perkara ini sudah diambil kira dengan sewajarnya.

Kos penggunaan Ron95 pada kenderaan motosikal aku akan berubah.
Jika sebelum ini, untuk penuhkan 3.8liter tangki perlu Rm7.22 tetapi sekarang ia memerlukan Rm7.98.
Aku harap harga petrol dan diesel dapat diturunkan pada masa akan datang dengan segera bersama dengan harga barangan dan sektor berkaitan bahan api.

Harga petrol naik = Kos pengangkutan naik = Harga barangan dan makanan naik... ermm gaji tak naik?

Walaupun 20sen seliter kenaikan... Sedar atau tidak kos kehidupan untuk sebulan akan meningkat menghampiri RM100 dari kebiasaan selepas ini. Cuba hitung perbelanjaan korang selepas ini. Bagaimana kos pengangkutan ke tempat kerja dan sebagainya?

No comments:

Post a Comment