Friday, March 15, 2013

Aku eksiden Lori Kampung Jawa

.... hilang mood aku harini.
pada mulanya aku keluar sampai ke seksyen 32 Shah Alam. jauh jugak tu aku redah jalan.
aku nak cari kedai pokok bunga sebenarnya... tapi tak jumpa lah pulak. aku google search ada kat seksyen 30. tak jumpa jugak.

tekanan gak lalu kat kawasan situ. kawasan jalan macam kampung je... tapi kereta punya lah banyak.
aku mencari-cari tak jugak jumpa. aku nak beli pokok bonzai letak kat atas meja study aku. pokok bonzai kecik je... tapi benda malang pulak jadi harini.

aku tengah naik motosikal jalan straight je... tetiba lori ni menyeberang masuk dari simpang tepi. aku dah la tengah laju motosikal. memang aku kena brek gila-gila lah... kalau tidak aku memang akan berlanggar dan terperosok kat belakang lori.

bila jadi situasi macam ni... ada banyak kebarangkalian akan terjadi. kita kena fikir macam mana nak selamat. kena fikir keputusan apa nak buat... dalam masa kurang dari 2 saat. aku ambil keputusan untuk lajakkan motosikal aku ke tepi jalan.
sebab kalau aku brek gila2 pun nanti mungkin motosikal aku akan melajak langgar belakang lori atau mungkin aku akan terbabas atas jalan sebab brek kuat2 dan kereta dari belakang langgar aku. jadi aku ambil keputusan lajak motosikal ke bahu jalan...

tapi malangnya apehell lobang lopak gila besaq kat bahu jalan... besaq dan berair. memang lumpur habis kat situ. aku pun dah redah situ.. tayar depan dah masuk lubang dan aku terbabas dengan bergayanya dan lembut merebah bumi. dah lumpur kat situ! jatuh tak rasa sakit... sebab situ macam lumpur gila,berumput dan berair.

motosikal aku berasap. ahhh sudah... aku angkat cepat2. nasib baik pemandu lori tu dua orang berhenti tolong. kalau tidak memang aku sumpah seranah lori tu..
Aku tak tahu kenapa... aku ni jenis tak suka nak marah2. aku rilek lagi, cool dengan orang lori tu...
diorang betulkan tepat pijak gear aku yang dah bengkok... pastu tempat electric starter yg dah terbenam kedalam entah kenapa. diorang betulkan. aku tengok handle macam senget sikit. aku risau tayar depan je... aku nak balik Shah Alam. takut jadi apa2 nanti roda tu.

Aku nak marah... tapi xleh lah.. aku cool lagi time tu. nak mintak suruh ganti rugi dengan nada tinggi pun macam teragak-agak. aku cuma mengeluh je la dengan dorang. aku suruh dorang ikut aku gi bengkel terdekat betulkan handle. pastu aku belah la gi bengkel... harommm diorang ikut aku. tapi aku dah buat aduan LPKP bila dah sampai Shah Alam. no.plat aku dah ambil.

kat kedai moto dia hentam Rm5 betulkan tongkat. macam kjahgdlkjahslk apa ja. kau ketuk sekali je kat situ.. pastu kau naik moto aku ronda2 test.. kemudian settle. kena bayar Rm5. siot laa... aku xleh nak buat apa2 situ kawasan banyak india pulak. bukan kawasan aku tuu. tokey dia pun india. haishhh

lepas dah basuh sikit motosikal aku sebab selut dan basuh sikit seluar aku yang penuh selut dan lumpur. settle aku cao balik Shah Alam... geram lak ngn tokey tu.. dia memang taknak pahala tolong, kira nak duit je. haihh!

aku dalam perjalanan balik dalam pukul 7pm gitu laa... cari jalan balik Shah Alam berpusing-pusing lak tersilap jalan. aku benci gila jalan motosikal... diorang buat jalan mengelirukan. dalam 20minit gak la baru aku jumpa jalan betul balik Shah Alam seksyen 2. ini semua gara-gara jalan motosikal yang gilo serabut.

aku ternampak ada orang motosikal tayar pancit tepi jalan... aku berhenti la.. tapi dia macam risau lak dengan aku. aku bukan nak paw kau pun.. aku nak tolong. kot la boleh tolong sebab dalam motosikal aku ade tempat tampal tayar Tubeless dan Pam tayar. memandangkan dia punya tayar bukan tubeless. jadi bye2 la.. dari tadi dok buat muka slack dengan aku. aku pun annoying gila jadinya... last2 aku tanya dia jalan balik uitm Shah Alam. bye2! selamat menolak motosikal dengan member kau. niat nak tolong nanti aku kena cap nak merompak... baik aku belah.

tekanan gila laa... hilang mood aku. sepanjang jalan bila tersilap masuk simpang.. aku jerit "taikkkk lahhhh!" serius keliru simpang jalan motosikal nieh. menyusahkan. habis aku sumpah seranah sape yang buat jalan motosikal ni...

asalkan aku selamat kira ok la.. motosikal aku je la kotor penuh lumpur... seluar aku penuh lumpur basah. henset dlm poket bleh tercampak keluar lak masa eksiden tu... nasib baik aku perasan. aku ambil gambar lori untuk dapatkan nombor plat... pastu sampai kolej aku buat aduan LPKP. serius bahaya la lori tu.. suka hati dia je nak keluar simpang. jangan pandang rendah ingat motosikal semua lembab... kalau kat highway motosikal kapcai memang lembab. kereta-kereta takyah lawan la. aku akui memang bawak laju tadi... tapi dah memang jalan aku dan aku tak bahayakan pemandu jalan raya lain pun. hmmm....

No comments:

Post a Comment