Saturday, June 14, 2014

Lawatan

Apa yang berlaku bulan januari hingga jun?
Sudah tentunya aku berada di Johor Baru dan belajar di sini. Menarik juga. Enjoy jugak lah life kat JB. itu bagi aku... ada jugak member yang sampai rasa tak sedap hati nak tinggalkan kolej. Rindu suasana kolej dengan member. Apa yang membuatkan dia ni rindukan kolej? Aku rasa sebab pengalaman bersama dengan kawan-kawan. Pahit manis kitorang bersama. Macam aku kata pengalaman belajar di sini tak sama macam universiti aku dulu. Sepanjang masa korang akan bersama dengan member kelas dari pukul 8pagi hingga 5petang di kelas. Kemudian malam di asrama pun dengan member sekelas sebab satu kelas kitorang tinggal di aras yang sama. Cuma ada la beberapa kerat kat aras lain.

Aku nak ambil beberapa kisah sepanjang aku kat JB. Tentang lawatan muzium anatomi. Aku ada pergi muzium anatomi. Tarikhnya aku dah tak ingat. terletaknya di UKM, Kuala lumpur. Kalau masuk muzium ni pastikan dah khatam buku anatomi. Kalau tak khatam, korang masuk dan semuanya akan jadi hambar, apa benda pun tak tahu. Mula2 masuk tu macam biasa je tak ada apa yang menarik... Bagi aku apa yang menarik adalah kadaver atau orang kata mayat. terletak di aras bawah muzium.

Staff mula dengan intro tentang kadaver dalam bilik tu, maklumat2 bagaimana ia boleh berada disini, latar belakang kadaver dan lain-lain.

Staff tu membuka plastik yang menutup sebuah meja besi. Meja dia macam stainless steel macam tempat mandi mayat. Pada mulanya memang diberi tahu awal-awal lagi... ini semua adalah mayat yang real. Bila dia buka plastik tu semua orang tengok. Aku pada mulanya macam... "hmmm macam takde ape pun". Bukanlah mayat yang ngeri ada darah apa semua. Ini digunakan tujuan pembelajaran, memang darah semua dah dikeluarkan. bahagian-bahagian banyaknya agak lembab, sebab dimandikan dengan formalin. Formalin ni agak memedihkan mata sikit. Lepas dah sentuh-sentuh perlu cuci tangan.

Kadaver yang pertama, bahagian yang ada cuma dari kepala hingga peha. Kadaver ni untuk tengok bahagian abdomen. Pada mulanya teragak jugak nak sentuh semua benda... bila fikirkan, ini mayat, dulu dia pernah hidup. Makin lama... makin seronok dan feel semua. Semua benda dipegang dengan yakin dan curious. Usus ditarik dan dibelek, perut dibelek. Bagi aku tak menarik pulak tengok abdomen je..

Pengajar beralih ke meja lain dan biarkan staff tu meja tadi... kami buka plastik meja kedua.. di dalamnya semua kepala sahaja. ini mulanya aku macam ngeri sikit... mula2 je la. Sebab kepala kadaver tu korang boleh rasa rambut dia. kepala dicukur botak. yang untungnya sebab kepala ni semua mata tertutup, kalau terbuka maunya seram jugak. Tapi kadaver ni semua tak ada bebola mata.. jadi semuanya mata tertutup. boleh nampak hidung mayat ni semua jatuh, macam orang mati. Seterusnya... kepala yang ada atas meja tu. dipegang, dikopek dua. .. kepala tu memang dah dipotong. Part yang aku suka pegang adalah otak. Masa tu macam warna kuning sikit. lembut je pegang. macam span pun ada. Otak antara part yang aku suka pegang dan belek2.

Selain otak, antara yang aku suka pegang adalah jantung. Jantung macam sedap genggam, dan macam kenyal sikit. Semua benda yang kitorang pegangn memang direct, takde pakai sarung tangan, jadi memang boleh feel betul2 macam mana permukaan setiap organ.

Semua ni tujuan pembelajaran. Dan lama ada dalam kelas belajar anatomi, jadi kali ni dapat sentuh yang real punya. Memang tak dapat dah pegang2 macam ni... mungkin kecuali lah nanti kerja berada di bilik mayat, atau autopsi, baru lah dapat.

Jauh lagi perjalanan aku dalam bidang ni... banyak lagi benda kena teroka. Walaupun dah habis belajar nanti, aku rasa memang pembelajaran tu akan berterusan hingga ke tempat kerja nanti.

No comments:

Post a Comment