Tuesday, October 5, 2010

cara nak berdiet..?

aku dah biasa rasa macam mana situasi yang dipanggil 'gemuk'...
so.. aku ade rasa respect dengan keadaan diorang.
first..! aku ade terdetik untuk berubah.. takkan aku nak stay dalam keadaan macam nie jer sampai umo 20 keatas.. haha. ok2. tu dah kire keazaman dah tu.
aku ade dengar 2 pendapat mengenai remaja berumur 20 tahun ke bawah..




1. remaja 20 tahun ke bawah tengah mengalami proses tumbesaran. badan mereka tengah membesar dengan normal, dan memerlukan makanan yang secukup nya.. dari segi karbohidrat, protein, dan lemak. jumlah kalori pula 2500 Kcal sehari

2. kalau nak mengurangkan berat badan, seeloknya sebelum metabolisma badan menurun.. bermaksud, orang yang berumur 20 tahun ke atas akan mengalami penurunan tahap metabolisma.
keadaan yang dikatakan metabolisma tinggi adalah ketika remaja. berumur 20 tahun ke bawah..




okeh.. sekarang ade 2 pendapat.. so.. aku ambik pendapat ke-2.. sebab bagi aku, cukup lah nak membesarkan badan, yang dah memang sedia ada besar nieh.. haha..
bagi aku, pendapat ke-2 metabolisma remaja memang tinggi masa nie. so sepatut nyer kite menggunakan peluang metabolisma yang tinggi nie untuk mengurangkan berat badan..
bila umur dah meningkat. nak kurangkan berat badan agak sukar sket.. kena exercise banyak2 untuk naikkan balik metabolisma.

jadi bagi sape yang nk kurangkan sket berat.. elok gak umur 20 tahun ke bawah.. cuma kene ade azam sket.. kene usaha lebih.. kalo berjaya. korang akan rase puas dengan ape yang korang dah usaha.. 

No comments:

Post a Comment