Friday, October 16, 2015

Kenangan tetap kenangan.

Ruang blog sudah terbuka dari tadi, aku mencari ilham apa nak ditaip masuk.
Kita renungkan apa yang telah terjadi pada hari kita hari ini. then... aku terfikir akan masa lalu.

khamis, 15 oktober 2015. gempaksher... 
typing...



Pernah tak kau rasa merindui sesuatu perkara pada masa lalu. Ambil contoh apa2 sahaja.
Pada aku, aku rindukan zaman Asasi Sains aku pada tahun 2010-2011.
Kalau korang rindu, pernah tak rasa nak pergi ke tempat itu semula?

Ya, dulu aku dah buat perkara ni. Aku rindukan UiTM Puncak Alam tempat aku belajar Asasi dulu.
Dalam hati kata "Aku nak ke sana, supaya terubat rindu di hati".
Jadi aku pergi ke kampus itu berseorangan dengan motosikal.

 Apa yang dapati di kampus tu...
Cumalah sebuah kampus yang kosong dan hambar.
Aku cuma mampu memerhati sekeliling kawasan dan mengingati apa yang pernah berlaku suatu ketika dahulu.

Dalam masa tu, aku termenung berfikir...
Dimanakah semua yang rindukan selama ini?
kenapa aku tak jumpa?
Apa yang korang perlu tahu dan aku berpegang bahawa, Masa lalu adalah suatu tempat yang sangat jauh. Kenangan asasi itu sangat jauh. Aku mungkin tak akan dapat kembali lagi ke sana.

Masa lalu yang dirindui, dimana sekarang ini cuma menjadi kenangan shj.
Kenangan ia adalah cantuman dari masa, tempat, manusia dan emosi.
Gabungan yang bermacam ransangan untuk wujudkan suatu perasaan pada suatu waktu tertentu.



Apa yang sudah hilang ketika aku pergi ke kampus itu adalah masa, manusia tertentu(sahabat) dan emosi. Gabungan masa, tempat dan manusia tertentu(sahabat) ini mewujudkan suatu emosi yang pernah berlaku pada masa lalu. Dan emosi itu mungkin tidak akan sama lagi tanpa 3 ransangan ini, yang tepat pada waktu itu.

Aku cuba untuk fahami bahawa perkara yang lalu tak akan kembali.

Seterusnya, Pernah tak korang merindui kawan yang dulu korang pernah rapat. "Pernah rapat", maksud aku sekarang tidaklah serapat dulu. Kawan itu pernah belajar sama tempat dengan kita. Setiap hari bersama.

Aku pun pernah terfikir perkara ni... kawan aku masa asasi dulu, kitorang rapat. Boleh borak macam2 perkara.
Tapi sejak kami tak belajar di tempat yang sama, masing2 sudah dengan haluan belajar sendiri.
Kami jarang berbual. Maksudnya tidaklah rapat seperti dahulu, setiap hari berjumpa.

Sekarang dia bersama dengan kawan di tempat belajarnya.
Aku pula bersama kawan baru di tempat belajar aku. Perkara ni bagi aku perkara biasa.
Ada sesetengah orang tak boleh move on, still kata
"kitorang dah tak rapat macam dulu, Aku rindu kau yang dulu".
Korang rindukan emosi yang tercetus suatu masa dahulu, pada masa dan suatu tempat bersama dengan kawan tersebut.



Kadang aku cuba sedaya upaya untuk move on apa yang sudah lepas.Sebab ia seperti mengikat kau untuk terbang bebas. membelenggu. Termasuklah kenangan terbaik bersama kawan-kawan suatu ketika dahulu. Sedar bahawa kenangan tetap menjadi kenangan. Nikmati apa yang sekarang ini. Mungkin suatu hari nanti apa yang kau alami pada hari ini akan kau rindui pada masa akan datang.


Tapi, ingat. Silaturahim perlu sentiasa dijaga walaupun kau dah jarang berjumpa.


Disebabkan perkara ini seperti sudah berulang berkali dalam hidup aku, jadi aku sudah lali. Maklumat, memori yang tersimpan dalam ingatan, kau berfikir, buatkan proses belajar berlaku. Kita semua sedang belajar.



No comments:

Post a Comment