Wednesday, October 14, 2015

Cuba fikir, Decision making. Why you should forget the past.

Kali ni aku nak ceritakan tentang membuat keputusan.

Ada kisah tentang seseorang bernama Asraf. Dia seorang yang mempunyai keputusan yang baik dalam SPM, menyambung Asasi Sains kemudian melanjut pelajaran peringkat Ijazah teknologi maklumat. Pada awal semester pengajian keputusannya semester sangat baik, kemudian semakin menurun. Semasa dalam semester 4, beliau mula merasakan untuk berhenti belajar ijazah tersebut dan memikirkan alternatif lain, disebabkan:

1. Beliau dapati sukar untuk meminati bidang tersebut jika kerja nanti
2. Pencapaian akademik semakin menurun kerana hilang motivasi untuk minat bidang tersebut.
3. Beliau tidak mahu membuang masa lagi untuk teruskan lagi bidang yang tidak diminati tersebut.

Kemudian beliau mendengar pendapat orang lain akan keputusannya.

1. Asraf akan membazirkan apa yang diusahakan selama 4 semester dalam pengajian tersebut.
2. Asraf cuma tinggal 3 semester sahaja lagi untuk habiskan pengajian. Rugi. Sikit je lagi.
3. Asraf akan rugi tak dapat sijil ijazah.

Seterusnya. Kisah tentang sepasang suami isteri menonton wayang. Filem tersebut sangat hambar. Sejam kemudian si suami berbisik kepada isterinya "Jom lah, kita balik rumah". Isterinya pula membalas: "No way. takkan kita nak bazirkan tiket wayang Rm20 yang kita dah bayar". "Tapi itu bukanlah sebab kita perlu berada dalam wayang ni sampai habis," protes si suami. "Duit itu sudahpun tiada, Ini adalah sunk cost fallacy sedang berlaku - a thinking error!"

Sama seperti situasi Asraf tadi, pendapat orang mengatakan bahawa beliau sudahpun melaburkan banyak masa iaitu 2 tahun dan wang untuk pengajian tersebut, jika dia berhenti sekarang semuanya akan sia-sia.



Sunk cost fallacy sangat bahaya bila ia melibatkan kita melaburkan banyak masa, wang dan tenaga. Jenis pelaburan begini menyebabkan seseorang teruskan walaupun dia sudahpun berdepan dengan kehilangan apa dilaburnya. The more we invest, the greater the sunk cost are, dan maka akan jadi lebih tinggi keterpaksaan untuk teruskan.

Pada masa itu asraf sudah bermonolog "Buat apa aku bazirkan lagi 3 semester untuk habiskan belajar yang aku tak minat. Lebih baik aku gunakan 3 semester itu untuk sesuatu yang aku minat dan berbaloi".

The Concorde adalah salah satu contoh projek yang merugikan. Ia melibatkan kerjasama antara Britain dan Perancis, mereka sudahpun lama menyedari perniagaan Supersonic Aircraft tidak akan berjaya, tapi mereka teruskan untuk melaburkan wang yang banyak dalam projek ini sekadar untuk menutup malu. Menutup projek ini akan membuatkan seperti mengaku kegagalan mereka. sunk cost fallacy, ia membawa kepada sesuatu yang akan lebih memakan kos dan error of judgement.

"Saya sudah sampai ke tahap ini..."
"Saya sudahpun membaca banyak tentang buku ini..."
"Saya sudah menghabiskan dua tahun dalam pengajian ini..."
Sunk cost fallacy...

Decision making yang rational memerlukan korang untuk melupakan apa kos yang sudah dibelanja. Tak kira berapa banyak sudah dilaburkan, Penilaian tentang kos untuk akan datang dan kebaikannya sesuatu tindakan/keputusan perlu diambil kira.

 
Amerika yang melanjutkan penglibatan mereka dalam perang vietnam disebabkan pemikiran... "Kita sudahpun banyak yang kita korbankan untuk perang ini, Ini adalah satu kesilapan jika kita menyerah sekarang"


No comments:

Post a Comment