Thursday, November 18, 2010

SelaMat Hari Raye AidilAdha

Kali ni abang ade raye sekali, tapi kakak pulak yang tak balik.
tapi raya tetap meriah jugak dengan kunjung-mengunjung.
aku yang agak malas pagi raye tu, pakai ambik jer baju melayu abah yang dah siap gosok. haha..
yeah, tahun ni aku pakai baju warne merah. sepatutnye pakai warne cokelat. heh~
baju raya family tak la seragam tapi berwarna-warni dengan semua warna baju lain-lain.


masjid taman penuh dengan orang pagi tu. sampai ade yang tak semayang kot.
dan aku agak kecewa tengok ade sesetengah orang tak rapatkan saf. ade ruang lagi tuu... ish3.
kalo semua orang rapatkan saf, mesti banyak lagi orang boleh masuk.


lepas semayang, macam biase... rumah no.45..! rumah nenek belah abah. 
rumah tu dekat jer. naik moto pon boleh sampai.
pakcik aku ade balik. nampaknye anak dye dah semakin besor. hohooo..
walaupun anis tu sepupu dan jarak umor setahun jer. tapi aku tak rapat dengan dye.
jarang dapat jumpe dye. tapi bile jumpe, tak sempat lak bertegur..


lepas habis rumah nenek, pegi rumah sepupu abah lak.
aku tengok belah abah aku ni, banyak gak yang hensem-hensem dan ayu-ayu..
yang budak kecik lak, comey gile.. geram lak aku tengok.
budak kecik tu laki, tapi muke macam pmpn.. ish, cute giler.. >_<


Dah penat jalan-jalan.. Balik tido..! effect dari makan ketupat dengan rendang.. haha..!
best nyer tidor..!


bangun tido tros pegi rumah Tok Wahid(belah mak) di gunung semanggol. dye moyang aku yang masih hidup.
abang lak bawak batang pancing, bajet nak mancing depan rumah Tok wahid.
mancing tak sampai 20 minit pastu hujan der... pakai umpan pon roti, susah la nk dapat ikan.. -_-'






aku ade la dengar Tok Wahid bercerita..'Raden somo joyo'
1st aku dengar name ni. 'Raden' slalunya gelaran untuk kerabat raja.
'somo joyo' dah bunyi sama jowoo jer.. dye cakap ni nama ayah dye( ayah kepada moyang aku.)
Raden somo joyo, kerabat raja-raja medan sumatera.. datang ke semenanjung dengan seorang anak perempuan, Mintan. datang ke semenanjung sebab pemerintahan belanda paksa kerabat raja menjadi tentera paksa bagi menamatkan sistem beraja di sumatera. waawww...!


bile aku dengar cara dye cakap tiru percakapan orang dulu-dulu... waahhhh...!
sangat klasik. macam dialog Filem P.ramlee.. seronok lak aku dengar. ^_^
walaupun dah tua, tapi ingatan dye kuat.


Habis sudaa raye hari rabu. Hari Ahad lak dah nak balik ke Puncak Alam..




 ~al-kisah~

2 comments:

  1. selamat hari raya!

    selamat kembali ke puncak alam!
    menuju puncak.
    yeah!!

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raye anis. :)
    bile ko nk buat open house raye.
    raye cine ade lagi ni. haha..

    ReplyDelete