Friday, December 25, 2015

Manusia tanpa Imaginasi, hambar.

Manusia tanpa imaginasi memang akan terasa hambar.

Kalau korang buat sesuatu jenaka pada manusia begini, korang akan terasa jenaka korang sangat hambar disebabkan oleh dia. Dia tak dapat tangkap apa yang lawaknya. Dia tak dapat bayangkan.

Imaginasi adalah satu keadaan mental berkenaan pandangan seseorang terhadap sesuatu perkara, ingatan(memori) dan kepercayaan. Imaginasi memainkan peranan dalam memahami diri kira sendiri dan orang lain. Termasuklah bagaimana kita melihat sesuatu perkara yang telah berlaku, masa akan datang dan mengubahlihat senario sebenar. Bagi aku, seorang penulis, pengarang novel mempunyai imaginasi yang sangat baik. Macam sebuah novel, pengarang membentuk watak seseorang dan menghidupkan watak dengan personaliti. Personaliti itu adalah hasil imaginasi dia. Sehingga dapat membawa pembaca untuk merasai personaliti rekaan itu. Yup, pembaca pun berimaginasi juga.

Kita tak dapat lari dari imaginasi sesuatu. Ia juga dalam satu bentuk pemikiran kita. Kalau tidak, hidup memang akan hambar. Kosong macam kertas A4 putih.

Ouh, aku terbayang kertas kosong pulak.


Imaginasi ni pun membantu mengingat sesuatu. Buat matematik pun kadang2 aku gunakan imaginasi kalau nak cepat. Orang kata congak lah.
(Tapi serius skill matematik dan fizik aku sangat karat dah sekarang)

Terutama bila congak jawapan sesuatu equation. Macam menulis dalam otak. Nak menulis dalam otak ni kena ada daya ingatan(short term) yang kuat. Contoh macam soalan ni jalan kira ada 6 steps untuk dapat jawapan. Dah tulis sampai ke step ke-5, korang tak dapat recall imagine balik step ke-4. Hasilnya semua musnah. Sebab tu aku kata kena ada ingatan yang kuat kalau nak guna imaginasi dalam bab ni. 1st gunakan memori, dan 2nd guna imaginasi untuk bina sesuatu dari memori. Eh, Bunyi macam kreativiti kan? Kreativiti ni kalau korang dapat cipta sesuatu hasil dari imaginasi. Kalau tidak ia kekal lah imaginasi sendiri.

Kalau tiada imaginasi, mungkin Albert Einstein pun tak dapat fikir theory of relativity E=MC2. Aku rasa lah, sebab Einstein pun banyak tekankan bab imaginasi.

"I am enough of an artist to draw freely upon my imagination. Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein

Aku tak setuju ni. Knowledge first! Baru boleh imaginasi!

No comments:

Post a Comment