Sunday, December 20, 2015

Kenapa lah kita kena fikir pasal orang lain?

Pergi ke kedai gunting rambut atau senang dikatakan saloon rambut. Owner kedai tu boleh kata kenal lah dengan aku. Parking kereta seberang jalan depan kedai. Dah lama jugak tak gunting rambut kedai tu sejak parent aku dah tak buka berniaga. Yup dulu parent aku ada kedai sebelah saloon rambut tu. Sebab itulah dia kenal kami sekeluarga.

Banyak pembaharuan dalam kedai tu... Maklumlah dah 4tahun dah pun berlalu. Dari jauh aku perhati memang ramai lagi orang dalam saloon tu. Semuanya perempuan. Aku ni jenis tak suka menunggu. Dah berdiri depan kedai, mulah berfikir nak ke kedai sebelah satu lagi atau tak. Kalau dua-dua pun penuh, how?

Akhirnya aku masuk jugak. Ramai customer, jadi aku terpaksa tunggu giliran.

Dah dalam 15minit aku pun mula lah rasa bosan. Henset dalam poket langsung aku tak keluarkan. Lagipun henset aku tu takde internet, takde kredit. Bosan jugak lah... Terfikir nak keluar dan jenguk kedai satu lagi. Kalau tak penuh boleh terus aku gunting.

Aku mula berfikir... kenapa akan rasa serba salah kalau dah tunggu lama 15minit dan terus keluar kedai ni? Kalau ikutkan konsep pelanggan, pelanggan berhak pilih perkhidmatan yang dia mahu tanpa paksaan. Tapi nak melangkah keluar tu rasa serba salah.

Dalam fikiran aku bermonolog.
"Kenapa lah kita kena fikirkan pasal orang lain. Boleh je aku nak keluar kedai ni. Tapi apa auntie ni kata pulak, nampak macam tak elok terus keluar macam tu. Tadi masuk kedai kata nak gunting rambut. Kadang bila kita nak buat keputusan kenapa kena juga ambil kira pasal orang. Nak hidup harmoni dengan orang-ramai kadang kita kena ketepikan prinsip kita. Bila ada orang disekeliling kita, sesuatu keputusan kena ambil kira siapa yang akan terkesan sama, why? why?"

Aku tunggu jugak, sampailah dia panggil aku. Hasilnya memang dia potong kemas. Harga pun murah. Aku tak sure lah murah ke tak. Tapi bila banding kedai kat JB yang aku selalu gunting, JB mahal lagi. Beza 4ringgit.

Mengambil kira hati dan perasaan orang lain... mungkin boleh kata kita ni sopan dan beradab. Kan? Ataupun sebab antie tu kenal aku. Alahhh lama sangat kot dia tak nampak muka aku. Tetiba dia tegur

"Eh, you selalu gunting rambut kat sini kan?"

Dia cam muka aku. Cuma dia tak sure dia pernah tengok masa bila. Yup, aku anak tokey kedai sebelah. 4 tahun lepas. Aku explain lah kat dia aku ni siapa.







No comments:

Post a Comment