Saturday, June 13, 2015

Semester 3 : ke "K.K"

Suasana pagi bising dengan bunyi bas. Boleh nampak banyak beruniform putih berseluar hitam tunggu depan asrama masing2. Bas dan van singgah ke setiap depan asrama untuk ambil student pergi ke tempat klinikal. Tapi semester kali ni tak kedengaran suara pakcik Vijay, pengawal keselamatan yang menjaga asrama blok A. Biasanya dia akan jerit melaung beritahu hala tuju setiap bas/van kolej yang singgah kutip student. Ada sesetengah kami selalu ajuk cara dia jerit, terutama stail dia jerit “Kulai” sebab dia orang india jadi ada slang sikit. Macam gaya cakap orang mamak utara pun ada.

Sebenarnya dia membantu juga, jerit untuk maklumkan destinasi setiap bas/van jadi aku tahu kenderaan dah sampai ke belum.  Sekarang tak dengar dah suara dia. Aku pun dah lama tak nampak dia. Rindu pun ada. Perkara yang dah jadi kebiasaan, hari-hari kita lalui. Bila dah tiada barulah nak datang rasa rindu.

Tengok junior semester 1 buatkan aku teringat kali pertama aku praklinikal dulu. Masih freeshie. Apa pun tak tahu lagi. Gambaran tentang kerja di hospital pun belum dapat dibayangkan lagi.

Sekarang aku dah semester 3.  Bangga tu ada lah jugek. Aku dah Berjaya hingga ke semester ni. Maknanya pengetahuan tu lebih lagi dari Junior yang still belum lagi belajar topik2 perubatan. Yes, dah jadi senior katakan. Bukanlah super senior, cuma senior dari diorang je lah.

“Hang dapat KK mana?”
Ni pertanyaan yang akan selalu ditanya antara kami bila semua berkumpul nak tunggu kenderaan masa hari pertama, bukan hari pertama je, esok pun tanya lagi tapi kat orang lain lah. Aku tak sure semua ada berapa lokasi. Mungkin 8 penempatan. Setiap penempatan ada 10-11orang.

Aku pun akan borak tanya member, korang dapat KK mana. Ini antara soalan untuk memulakan perbualan sebenarnya. sebab kadang kita dah selalu jumpa setiap hari, sampai masa dah tak tahu nak tegur apa. Jadi biasanya akan tegur bertanya apa saja yang terlintas dalam fikiran. Ramah tu penting terutama bila kau nanti nak kerja yang banyak melibatkan jumpa masyarakat.

Student Junior diorang akan ke hospital posting dalam wad. Aku akan ke Klinik Kesihatan. Kali pertama akan masuk keja di “KK”. Ini singkatan yang biasa kitorang guna dan semua orang pernah guna jugak.

Ni dah hari ke-4 aku ke klinik. Tapi pagi tadi aku dah keliru entah kenapa bas besar yang hantarkan kami. Yang naiknya cuma 11orang dan campur 3orang student kos lain yang nak ke Hospital. Hampir tertinggal bas sebab aku ingatkan bas tu tak ambil kitorang ke tempat klinikal. Mungkin sebab dah tak ada kenderaan lagi, selain bas besar tu je dapat hantar kitorang.

Bas dah gerak ke pintu pagar utama. Amin tertinggal bas. Berkejar dia ke pintu pagar utama sebab kitorang suruh driver berhenti dulu ada kawan yang tak naik lagi. Kena faham jugak lah, driver cuma jalankan tugas. Takkan dia nak tunggu lama-lama, dia pun kejar masa jugak untuk hantar kami tepat masa. Apa yang aku tahu pagi tadi banyak jugak yang macam tertinggal bas/van ke tempat klinikal sebab kenderaan datang tak macam waktu kebiasaan. Ada yang datang 20minit lagi awal. Tapi still boleh kata silap sendiri jugak. Dah diberitahu tunggu kenderaan 30minit awal. Pukul 7pagi dah patut tunggu depan asrama. Takde sape pun nak tunggu awal2 sangat... bajet dalam 10minit sebelum bas sampai dah ada kat bawah kira ok dah. Kali ni cuma dia datang tak dijangka.

Praklinikal kali ini kira macam penutup semester 3. Semester depan kitorang semua akan berpecah ke penempatan klinikal masing2. Tak lagi duduk dalam kelas. Mungkin tak dapat jumpa semua member2 lagi dalam satu kelas. Semua akan berpecah.

Kalau sebelum ni kawan tempat klinikal semua lelaki, kali ini ada 5 bunga. Dan 6 lelaki termasuk aku. Aku nak cerita pasal pengalaman praklinikal aku ni… Tapi… sekarang aku taip ni dah habis praklinikal pun. Mungkin aku akan sambung lagi kemudian…

No comments:

Post a Comment