Friday, April 6, 2012

Bersiar-siar di teluk gadung waktu malam

Pantai Teluk Gadung, 5 April 2012, 10.45pm,

Tadi aku bersiar-siar di teluk gadung. pada mulanya bersendirian je ke Teluk Gadung. bila sampai ke kedai makan aku ternampak kawan aku dari Kolej Gemia tengah tunggu order minum di kedai tu.
Aku pun turut serta sama la lepak-lepak.
diorang bising Order diorang tak sampai-sampai lagi. agak lama jugak tunggu.
Hujung minggu dan 1 kedai je yang buka jadi kedai itu memang busy lah.

lepas order diorang dah dapat. diorang pun belah... aku pula sendirian la di bangku kedai makan tu. sampai menikmati angin laut waktu malam. fuhhh.. santai beb.

pastu ternampak lak kawan sekretariat kat meja lain. aku pun join je la. dua orang tu perempuan, aku join je la duduk semeja. takkan la nak duduk sorang2 jugak. nampak sangat macam sombong. haha

memang betol diorang cakap! Order sampai lambat... tapi aku ni jenis sabar je.. aku faham perasaan peniaga tu. ada masa dia tak boleh handle banyak sangat. sebab aku tengok kedai tu macam family business je. sepasang suami isteri dan dua orang anak pmpn diorang.

Kami tiga orang duduk la berbual sambil tunggu makanan sampai. tapi aku tak order makan. cuma order minum air barli je.
disebabkan aku tau air minum aku akan sampai lambat lagi jadi aku jalan2 la disepanjang kawasan pantai di teluk gadung tu. kawasan yang aku jalan2 tu kat kawasan hujung sekali teluk gadung.
aku memang pergi ke gadung nak jalan2 kat sana, jadi aku awal2 lagi pakai kasut slipper. selalunya aku suka pakai kasut Crocs.

sambil2 berjalan berentasi pasir halus pantai. aku nampak memang banyak orang dating berdua-dua kat situ.
aku taknak buruk sangka mungkin diorang tu dah kahwin.... dalam tengah berjalan-jalan tu ade orang panggil nama aku... suara aku kenal, cuma muka agak samar-samar, sebab kawasan tu gelap sket
Rupanya kawan aku pun ade kat situ. kawan satu Batch degree...
sangkaan aku meleset... kawan aku pun ade dating kat situ dengan pmpn mane aku tak taula.

aku pun cakap la

"laa... kau rupanya. aku tak expect ko pun ade kat sini" - maksud aku macam dating laa..

aku pun cakap la aku datang sorang...
pastu aku tanya dia " kau datang sorang2 ke?". memang aku tahu dia datang dengan seorang perempuan. tapi bukan tu jawapan aku nak. maksud aku tak termasuk pmpn tu sekali.

pastu dia belas "aku Sorang je la"
lepas tu aku tersenyum... sambil tengok dia dan perempuan tu.
terus aku memandang ke atas. dan diorang pun macam nak melihat apa yang aku pandang.

aku harap dia faham apa yang aku buat. secara simbolik aku memberi jawapan kepada dia.
Walau dimana dia berada... dia tidak keseorangan. Allah sentiasa bersama dan memerhati tindakan kita.
........ :)

No comments:

Post a Comment