Monday, November 28, 2016

Usia 60

Memandang sebuah potret keluarga semasa aku berumur 12 tahun. Cukup didalam itu sebuah keluarga. 12 tahun lalu.

Yang dirindui

Mereka yang membawa kau mengenal keluarga.
Dimana kau mengenal siapa abah, mak, abang, kakak, adik.

Merenung potret ini di dalam komputer riba. Makin lama ada sebuah perasaan sayu melihat ibu-bapa sendiri. 12 tahun yang dulu dan sekarang. Dimana kau lihat mereka gembira membesarkan kau sehingga sekarang. Aku disini wujud rasa sayu dan sedih melihat mereka semakin tua senja. Adalah perkara menggembirakan bagi ibu-bapa melihat anaknya membesar, setelah mereka jaga kita sejak kecil di dukungan lagi.

Di dalam gambar potret ini, aku nampak wajah emak tiada sebarang kedutan tua, nampak muda. Begitu juga abah. Mereka dahulunya cergas mampu gembirakan kau, bawa berjalan-jalan jauh dengan adik-beradik. Mungkin sekarang tidaklah secergas dulu, mereka banyak berehat di rumah.

Cukup setakat ini melihat tanda-tanda usia mereka. Mungkin aku tak mampu lagi melihat mereka lebih lagi berusia. Namun setiap tahun aku tetap bersyukur masih ada mereka. Masih dipinjamkan nyawa untuk bersama aku.

Di usia senja ini. Aku perhatikan, tiada apa yang mereka lebih harapkan selain melihat anak mereka berjaya, bahagia, di hujung umur mereka. Dan berharap lebih dapat meluangkan masa dengan anak-anak. Di usia ini, tiada apa lagi yang difikirkan mereka selain anak-anak sendiri. Mereka mula mengenang semula perkara lepas.

Luangkan lebih banyak masa bersama ibu-bapa, kerana mereka mengharapkan kau ada untuk mereka. Cukup untuk menggembirakan mereka.






3 comments: