Monday, March 3, 2014

Diet rendah kalori


Sekarang ni aku tengah cuti mid sem seminggu. Ade kat rumah. Ni gambor baked bean yang aku baru beli,... Tetiba teringin ngidam nak makan dengan telur. Makanan ni memang kegemaran aku masa tengah berdiet dulu2. Tak makan nasi, dan selalu makan masak dengan telur. 

Antara sebab aku selalu makan ni, senang nak kira kalori. Makanan ni kalori rendah... Dan ada tulis pada tin tentang kalori dan nutrisi. Orang yang berdiet rendah kalori biasanya kandungan ketone dlm darah akan jadi tinggi... Sebab banyak guna tenaga dari lemak dan otot. Aku ade study ni dalam biokimia. Nak explain lebih pun takleh lagi, sbb aku belum kaji dan revision lagi topik ni. Takut silap sampaikan ilmu pulak.

Benda ni masak dengan sikit minyak, dan telur. Bagi jadi kering2 sikit... Jgn buat basah, tak sedap. Boleh makan dengan roti, Sodap! Benda2 mcm ni la aku selalu makan kalau tengah diet rendah kalori. Senang nak kira kalori sbb ada ditulis kandungannya. Telur biasanya kalori 80kcal. Kena pandai2 la rancang makanan harian. Bagi cukup protein dan nutrisi. Sbb tu makan dgn telur barulah sedap dan khasiat.

Dgn senaman dan diet rendah kalori... Dlu aku dah hilang 20kg masa form4. Pastu sekarang ni, sejak masuk degree berat naik balikkk! Hahah makan pun dah tak kawal. Senaman pun tarak langsung... 

Boleh cuba kira2 pengambilan kalori, intresting bila experiment korg menjadi dan dapat hasil. Sekadar nak kongsi benda ni... Menu utama masa aku diet. Heheh.

2 comments:

  1. still kacang!!!

    sedap kalau makan dgn roti bakor.
    tp roti pun dah dalam 125cal. :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kacang mcm ni pun ok apee haha, bukan jenis goreng2.. protein pun ade..
      Roti pun boleh tahan kalorinye.
      kurangkan lah makan carb. Low-carbohyrate diet.. :D

      Delete