Saturday, May 7, 2016

Balik kolej, praktikal dah habis

Kenapa aku suka naik motosikal? Kenapa tak kereta? Dua-dua membawa kita sampai ke destinasi. Motosikal ni orang kata kalau hujan nanti basah, tengah hari panas, bahaya kalau lori banyak di atas jalan.

Aku dan chong berhenti di gerai tepi jalan sebabkan hujan. Kami yang sikit basah sebab kena hujan. Perjalanan dari segamat ke Johor bahru, nak balik ke kolej. Dah habis posting sekarang. Jom journey balik!

Kau orang tak rasa naik motosikal lagi adventure dari naik kereta? Memang kereta lagi selesa untuk sampai ke destinasi. Tapi bagi aku sendiri, perkara penting aku cari adalah pengamatan sepanjang journey itu melebihi keinginan untuk sampai destinasi.

Dalam perjalanan kau akan bertembung dengan cabaran. Hujan,  panas, minyak nak habis. Dengan deruan angin sepanjang perjalanan,  kau dengar setiap bunyi kenderaan yang melepasi. Fikiran melayang memikirkan sesuatu. Fikiran kau bersendirian. Melihat dan merasa suasana sekeliling yang lebih jelas sepanjang perjalanan. Kau tak berada di dalam kotak besi  dan kaca kenderaan. Yang kadangkala membosankan. Terlalu selesa.

Perjalanan. 

2 comments:

  1. teringin nk ride motor jauh2, tp bila fikir pasal risiko, mungkin kena naik kereta jgk kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang risiko sikit. Tp bagi acap motosikal cc kecik ni lagi risiko kalau bawa kt hiway. Better naik yg cc besar boleh laju lagi, sebab kereta laju2 semua bahaya sikit.
      Naik motosikal ni kena pngalaman lama drive juga. Bila dah terbiasa, kurang sikit risau dalam apa2 keadaan nanti. Dah faham nak kawal moto dan tahu ragam jalan raya.

      Delete