Sunday, February 7, 2016

CPR masa hari pertama

Pengalaman.

Baru masuk klinikal ED tetiba datang kes resus.
Semua staff nampak tergesa-gesa. Rasanya aku baru 15minit masuk sini. Orientasi kawasan pun belum lagi.

"Dik mari tolong CPR"

Member aku sorang dah capai kotak glove dan sarungkan glove. Dia berdiri hampir dan disuruh bagging. Bantuan pernafasan. Aku pun terus pakai glove dan berdiri belakang staff yang buat chest compression. Sebab aku tahu. prosedur chest compression atau tekanan dada memang meletihkan. Korang perlu gunakan momentum pergerakan badan untuk menekan dada.

Dalam kepala aku "Push hard, push fast". Itulah konsep tekanan dada.
Korang perlu teruskan jantung mengepam darah ke seluruh badan, terutama otak. Walaupun jantung dah terhenti masa tu.

Giliran member aku CPR. Tak lama.. Tak sampai 5 minit. Aku rasa 3 minit pun tak sampai.

Aku pula gantikan. Terus letakkan pangkal tapak tangan kiri ke tengah dada, dan tangan dominan di atas tangan kiri. Siku lurus. Jadi aku akan gunakan momentun badan untuk menekan.

Laju. aku buat dengan laju. Mungkin 65kali dalam seminit. Sama seperti nadi jantung normal kita.
Tak semudah kita tengok dalam televisyen. Tak nampak pun orang yang lakukan CPR kepenatan. Tapi sebenarnya memenatkan. Biasanya bila seorang lakukan tekanan dada, akan ada seorang lagi berdiri dibelakang. Bersedia untuk menggantikan tempat. Pada awal, cukup 2minit aku berhenti dan suruh pengganti. Aku tercungap. Biasalah, 1st time. Kalau dah lama2, mungkin akan biasa dan tak tercungap macam ni. Berpeluh walaupun dalam aircond.

Pada awal aku tekan dengan laju. Lama-kelamaan bila dah keletihan, tekanan semakin perlahan, aku hilang rentak. Bila sedar dah letih, aku akan suruh pengganti pula.

Bersilih ganti melakukan tekanan dada dan pengepam bantuan pernafasan. Lebih 40minit.
Bila berlaku kes resus, hampir semua staff tertumpu tertumpu pada resusitasi. Kawasan redzone atau resus area agak bersepah. Dalam situasi kecemasan, siapalah ada masa untuk mengemas waktu itu jugak.
Jangan marah jika menunggu lama di kecemasan, mungkin di dalam ada yang sedang bertarung nyawa dan lebih kecemasan dari anda.




No comments:

Post a Comment